Wonen en leven - de klant centraal

Kwaliteitsvolle en gepersonaliseerde zorg

Er werd de afgelopen jaren intens nagedacht over de ‘waarom’ van onze organisatie en over het ultieme doel dat we willen bereiken. Geïnspireerd door Wouter Hart, auteur van ‘Verdraaide organisaties’ en onder leiding van coach Inge Singulé gingen we op zoek naar ‘Wat is nu onze bedoeling?’. Het resultaat werd in 2019 geformuleerd in onze kwaliteitsidentiteit.

Bij Zorgbedrijf Meetjesland, ondersteund door een toegewijd team van 730 medewerkers, streven we ernaar om een warme en gepersonaliseerde zorgervaring te bieden. Kwaliteit van zorg, wonen en leven staat centraal in ons aanbod. Ons kwaliteitstraject ‘Wonen en Leven’ in de woonzorg en ‘De Goesting’ in de thuiszorg, zijn hierbij leidend. Deze trajecten zijn gebaseerd op vijf sleutelprincipes die onze verdere keuzes gidsen:

1. Zinvol leven: We willen dat elke bewoner en klant zich gewaardeerd voelt en betekenis vindt in zijn of haar activiteiten en relaties. Samen streven we naar een gelukkig leven waarbij ze kunnen genieten van samenzijn, contacten, dagbesteding en hun interesses.

2. Uniek zijn: We respecteren en waarderen de uniciteit van elke bewoner en klant. Dit omvat hun waarden, normen, geschiedenis en toekomstplannen. Iedereen mag zichzelf zijn en voelt zich gewaardeerd en gerespecteerd in wat hem kenmerkt en uniek maakt.

3. Verbondenheid: Elke bewoner en klant voelt zich naar eigen behoefte verbonden met zichzelf, familie, vrienden, kennissen, medewerkers en vrijwilligers. Deze verbondenheid strekt zich ook uit naar de omgeving waarin ze leven. Het gevoel van geborgenheid en erkend worden is cruciaal.

4. Autonomie en eigen regie: Met het roer in eigen handen maakt de bewoner of klant in dialoog met anderen zijn eigen keuzes over dagelijkse bezigheden, zorgdoelstellingen en het persoonlijke leven. We stimuleren zelfredzaamheid en behouden de regie, waardoor ze zelfstandig kunnen beslissen wat ze willen en kunnen betekenen voor anderen.

5. Thuisgevoel: De bewoner van het woonzorgcentrum voelt zich thuis en kan zijn eigen gewoontes, hobby’s en interesses aanhouden. Omringd door vertrouwde mensen en spullen, blijft de persoonlijke levenssfeer intact. Voor thuiszorgklanten geldt dat de thuiszorgmedewerker te gast is in hun thuisomgeving, waar ze de eigenheid respecteren en ondersteunen.

Over Zorgbedrijf Meetjesland:

Hoe we dit toepassen?

Volg ons op sociale media of bekijk onze laatste nieuwtjes.

Bij Zorgbedrijf Meetjesland zetten we de bewoner en klant centraal. Samen werken we aan een kwaliteitsvol leven waar zorg slechts één aspect van is. Ons doel is om een vertrouwde omgeving te bieden waar iedereen zich thuis voelt, gewaardeerd en gerespecteerd wordt en de regie over het eigen leven kan behouden.

Privacy Preference Center

Zorgbedrijf Meetjesland